Sprzedaż elektrycznych aut w Polsce nabiera rozpędu, a prognozy na najbliższe lata są obiecujące

Program dopłat „Mój elektryk” przynosi efekty. Volkswagen Financial Services, czyli jedna z wiodących firm, która przyjmuje wnioski o dopłaty, poinformowała o pozytywnym rozpatrzeniu przez Bank Ochrony Środowiska ponad 100 wniosków swoich klientów.
W końcu ubiegłego roku w Polsce zarejestrowanych było 39 658 aut elektrycznych, wobec 18 875 w 2020 r. Przez pierwsze cztery miesiące tego roku ich liczba zwiększyła się o kolejne 7768, czyli o 44 proc. i dziś sięga 46 552 - wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Duża w tym zasługa uruchomionego w 2021 r. programu „Mój elektryk” z budżetem na poziomie 700 mln zł. W lipcu ruszył on dla odbiorców indywidualnych, we wrześniu dla podmiotów oferujących leasing i wynajem, a w listopadzie dla przedsiębiorców. Na to rynek czekał szczególnie, co pokazują dane - przez ostatnie pół roku sprzedaż elektryków zwiększyła się o ponad 13,4 tys. Od momentu wdrożenia programu wzrosła natomiast łącznie o ponad 19,5 tys.
Ile można zyskać
Osoby fizyczne mogą liczyć na 18 750 zł. Dotacje dla firm obejmują zeroemisyjne samochody osobowe i dostawcze. Maksymalne dopłaty to odpowiednio 27 tys. zł i 70 tys. zł. Dofinansowanie może obniżyć miesięczną ratę leasingową o ok. 500-600 zł.
- Polacy przekonują się do aut zeroemisyjnych - mówi Magdalena Kaca, dyrektor Departamentu Zarządzania Klientem i Produktem w firmie Volkswagen Financial Services, która jako jedna z trzech pierwszych dołączyła do programu „Mój elektryk”. 16 listopada 2021 r. została zawarta umowa z Bankiem Ochrony Środowiska, który jest dystrybutorem dotacji w imieniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dla firm leasingowych. Od tego czasu BOŚ rozpatrzył pozytywnie ponad 100 wniosków klientów VW FS i wypłacono ponad 3 mln zł dotacji.
Łącznie z funduszu udzielono dopłat dla 957 wnioskodawców. Obecnie procedowanych jest 171 wniosków na 203 pojazdy na 6,1 mln zł.
Minimum formalności i kosztów
- Klienci doceniają minimum formalności po ich stronie. Zgodnie z zasadą „jednego okienka” to Volkswagen Financial Services przyjmuje, weryfikuje i składa wniosek o dofinansowanie. Przyznaną w programie „Mój elektryk” dotację w całości można zaliczyć jako wpłatę własną, co obniża koszt miesięcznej raty leasingowej - podkreśla Magdalena Kaca.
94 proc. wniosków w programie „Mój elektryk” pochodzących od klientów VW FS złożyły firmy. Co drugi dotyczył samochodów z przedziału cenowego 220-280 tys. zł. Najpopularniejszymi modelami były: ŠKODA Enyaq (35 wniosków), Volkswagen ID.3 (34) oraz ID.4 (28). 90 proc. wnioskujących otrzymało 27 tys. zł dopłaty.
W ostatnim badaniu konsumenckim „Portfele Polaków pod lupą”, wykonanym na zlecenie Volkswagen Financial Services, jedno z pytań dotyczyło tego, co skłoniłoby do zakupu e-pojazdu. Prawie 10 proc. respondentów wskazało na możliwość skorzystania z dofinansowania, ulg lub dopłat. Niemal co piąty (19 proc.) odpowiedział, że skłoni go większa dostępność sieci ładowania. Najwięcej badanych (60 proc.) uznało, że najbardziej przekonają ich mniejsze koszty eksploatacji oraz niższa cena aut.
- Osoby, które zastanawiają się nad samochodem o napędzie elektrycznym, może zainteresować oferta finansowania z niskimi ratami z możliwością zwrotu auta na koniec umowy. Obniżenie kosztów miesięcznej raty jest możliwe, ponieważ klient nie spłaca całej wartości pojazdu, a jedynie część jego ceny, odpowiadającą spodziewanej utracie wartości samochodu w okresie umowy - tłumaczy Magdalena Kaca.
Dobre prognozy dla rynku
Z analizy Element Energy i PSPA wynika, że popyt na całkowicie elektryczne samochody (BEV) w Europie wzrośnie do ok. 50 proc. ogólnej sprzedaży w 2030 r. i do ok. 70 proc. w 2040 r. Polska, jak przewidują eksperci, będzie rozwijała się pod tym względem podobnie do Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii czy Francji. Z cyklicznego raportu „Polish EV Outlook” wynika, że udział nowych BEV w naszym kraju w 2025 r. sięgnie 13,9 proc., co oznaczałoby wzrost o ok. 290 tys. sztuk.
Z analizy Element Energy i PSPA wynika też, że rozwój punków ładowania pozwala na wzrost popytu o 7 proc. Pod koniec 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Pod koniec kwietnia 2022 r. było ich już 2166 stacji z 4217 punktów.
Grupa Volkswagen, do której należy Volkswagen Financial Services, planuje duże inwestycje w rozwój elektromobilności. Na ten cel w najbliższych pięciu latach zamierza globalnie przeznaczyć 52 mld euro. Część może trafić do Polski. Koncern szacuje, że za trzy lata samochody na prąd będą stanowić 10-15 proc. sprzedaży Grupy VW w naszym kraju. W 2030 r. 25-30 proc.
Obecnie w Polsce dostępne są m.in. nowoczesne i bezemisyjne VW ID3, ID4 oraz ID5, Audi e-tron, Audi Q4 e-tron, ŠKODA Enyaq iV czy CUPRA Born. W niedalekiej przyszłości oferta w naszym kraju ma zostać powiększona m.in. o Audi Q6 e-tron, Audi A6 e-tron i ŠKODA Enyaq Coupe.
Nowoczesne modele aut idą w parze z nowoczesnym finansowaniem w formie leasingu lub kredytu. Dla przykładu w ofercie Audi Perfect Lease, przy okresie leasingowania 36 miesięcy oraz dofinansowaniu i wpłacie własnej 10 proc., wysokość raty za Audi Q4 e-tron wynosi tylko 1254 zł netto. W programie Lease&Care ŠKODA Enyaq iV 60 jest dostępna już za 1618 zł netto miesięcznie. Decydując się na model CUPRA Born w ofercie Leasing Moc Niskich Rat na 48 miesięcy, z dofinansowaniem i przebiegiem całkowitym 60 tys. km, należy liczyć się z ratą w wysokości 1781 zł netto miesięcznie.
PAO
PARTNER:
ikona lupy />
foto: materiały prasowe