Nie sprzedajemy za granicę więcej żywności, ale wpływy za nią są rekordowe.
Nie sprzedajemy za granicę więcej żywności, ale wpływy za nią są rekordowe.
Tylko w ciągu dwóch miesięcy tego roku z Polski została wyeksportowana żywność o wartości 28 mld zł. Oznacza to niemal 15-proc. wzrost r/r. Takiej dynamiki nie było od lat. W czasie pandemii i tuż przed nią sięgała najwyżej kilku procent - wynika z danych GUS. Eksperci prognozują, że wartość sprzedaży za granicę przekroczy w tym roku 40 mld euro. W 2021 r. wyniosła 37,4 mld euro.
- Nic nie wskazuje na to, by miało być inaczej. Surowce rolne, które mają duży udział w polskim eksporcie, z każdym miesiącem drożeją. Faktyczny wpływ wojny w Ukrainie na rynek dopiero poznamy. Głównym motorem napędowym rosnącej wartości eksportu jest wzrost cen - tłumaczy Grzegorz Rykaczewski, analityk sektorowy w Santander Banku Polska. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, wolumen sprzedaży zagranicznej zwierząt, produktów pochodzenia zwierzęcego, roślinnego czy tłuszczów i olejów jest mniejszy niż przed rokiem.
Wyjątkiem jest kategoria gotowych produktów spożywczych, napojów alkoholowych, bezalkoholowych. Ta rośnie, jak wynika z danych GUS, również pod względem ilości. To oznacza, że polska żywność przetworzona jest coraz chętniej kupowana przez zagranicznych konsumentów. - Inflacja jest w całej Europie. Polskie towary zyskują, bo wypadają korzystniej na półce w porównaniu z konkurencją - zauważa Grzegorz Rykaczewski.
Eksperci zwracają uwagę, że taka sytuacja to też zasługa producentów. Słaby złoty skłania do większej sprzedaży produktów za granicą, bo eksport staje się bardziej zyskowny. Zwłaszcza w przypadku towarów przetworzonych, które dają wyższe marże.
Na eksport żywności stawiają również sieci handlowe. Lidl informuje, że tylko w 2021 r. sprzedał na 28 zagranicznych rynkach, na których jest obecny, towary pod markami własnymi wyprodukowane przez 276 polskich dostawców. Wartość tego eksportu wyniosła prawie 4,3 mld zł. Natomiast w ciągu czterech lat (2018-2021) eksport polskich produktów za pośrednictwem tej sieci osiągnął wartość ponad 13 mld zł. ©℗
/>
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama