Łączna wartość giełdowych debiutów na świecie wyniosła 112 miliardów dolarów, czyli najmniej od 2008 roku – wynika z danych agencji Bloomberg. Pierwotne oferty w Europie Zachodniej obniżyły się o jedną trzecią, zaś obawy dotyczące gospodarki Chin podcięły zyski z debiutów w Azji niemal o połowę. Debiuty w USA wyniosły 41 mld dolarów, prawie bez zmian w porównaniu z poprzednim roku, ale IPO Facebooka zaowocowało przeszło miesięczną posuchą w transakcjach za Atlantykiem.
Na rynku IPO w tym roku zaciążyła możliwość cięć wydatków w USA o 600 mld dolarów i perspektywa podwyżek podatków, co może wywołać kolejną recesję. Ale właśnie te zagrożenia zainicjowały największy wylew giełdowych debiutów pod koniec roku poczynając od roku 2007. Jeśli zatem w USA uda się uniknąć tzw. klifu fiskalnego, wówczas na parkietach może dojść do wyraźnego ożywienia – twierdzą eksperci z banków Credit Suisse i Barclays. Wśród firm przymierzających się do giełdowych debiutów wymienia się m.in. China Petrochemical Corp., największą rafinerię Państwa Środka i ING Groep, finansowego potentata z Holandii.
Mocny finisz napędzany strachem
W czwartym kwartale wartość IPOs w Europie Zachodniej podskoczyła przeszło pięciokrotnie do 5,71 mld dolarów, a pierwotne oferty publiczne w USA wzrosły o 15 proc. do 8,8 mld dolarów – wskazują dane Bloomberga. Natomiast w Azji sprzedaż akcji po raz pierwszy spadła o 46 proc. do 10,9 mld dolarów. Na całym świecie giełdowe debiuty ściągnęły w czwartym kwartale z rynków 32,4 mld dolarów kapitału, wobec kwoty 29,5 mld dolarów w tym samym okresie przed rokiem.
Roczna wartość IPO na świecie spadła jednak już drugi rok rzędu, gdyż Europa ześlizgnęła się w recesję, obcinając wpływy z debiutów o dwie trzecie do 9,91 mld dolarów. W Azji, która jest największym rynkiem IPOs, zyski z transakcji obniżyły się o 43 proc. do kwoty 46,7 mld dolarów.
W Ameryce ostateczny wynik ledwie przekroczył dane z poprzedniego roku, mimo 16 mld dolarów z debiutu Facebooka, który był największą w historii pierwotną ofertą firmy technologicznej.
Ale gdy w trzy tygodnie po debiucie Facebooka jego akcje straciły 32 proc. wartości, z planów IPO wycofały się takie firmy, jak Party City Holdings, producent i sprzedawca uroczystych strojów, i oddział leasingowania samolotów ubezpieczeniowego potentata American International Group, AIG.