Chcemy mieć wszystko dostępne od ręki i jest to widoczne m.in. w podejściu do płatności cyfrowych. Oczekujemy, że będą spersonalizowane, intuicyjne i płynne. Wpływa na to szybki rozwój technologii, który zmienia sposób, w jaki wydajemy pieniądze, zarządzamy finansami czy szerzej – to jak funkcjonujemy. Ludzie chcą, żeby zakupy w sieci przebiegały tak samo gładko, jak w świecie rzeczywistym. Dla 55% Polaków to wygoda jest kluczowa w przypadku płatności online1, a 1/5 polskich konsumentów porzuci koszyk zakupowy, jeśli ich preferowana metoda płatności nie będzie dostępna2.

W tym kontekście, nie sposób nie odnieść się do potrzeb młodych ludzi. Dla pokolenia Z zakupy w internecie to już codzienność. Polskie Zetki lubią też nowoczesne i szybkie płatności mobilne3. Jednak to pokolenie Alfa, czyli przyszli użytkownicy innowacyjnych rozwiązań, będzie miało ogromny wpływ na dalszą działalność firm. Oczekują oni świata pełnej wygody i funkcjonującego bez zakłóceń4. Zrozumienie ich podejścia i potrzeb jest konieczne dla zachowania konkurencyjności i budowania prężnie rozwijającej się gospodarki.

Cyfrowe płatności zapewnią komfort i spokój ducha

Wspomniane zmiany nie ominą także rynku turystycznego. Jak wynika z badania Visa5, w tym roku na wakacje zagraniczne wybiera się niemal 40% Polaków, a wśród podróżujących coraz większą popularnością cieszą się płatności cyfrowe. Podczas takiego wyjazdu 80% naszych rodaków zamierza płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem. Korzystanie z karty turyści z Polski cenią właśnie za wygodę (70%), a także za szybkość (56%) i bezpieczeństwo rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki (51%).

To także m.in. ze względu na komfort, podczas planowania wycieczek zagranicznych Polacy chętnie korzystają z zakupów internetowych i płacą za usługi kartą. Większość tegorocznych podróży za granicę zostanie zaplanowana i zarezerwowana samodzielnie, a online wykupimy m.in. noclegi (70%) czy transport (43%). W przypadku wyjazdów zorganizowanych, ponad połowa z nich zostanie zakupiona w sieci. Internet szczególnie cenią młodsze pokolenia Polaków – to oni najchętniej rezerwują wakacje online (95%) i płacą za nie cyfrowo (61%).

Oprócz wygody, jedną z zalet płacenia online Visa jest to, że transakcje online za przeloty, hotele, a nawet nowe letnie akcesoria są chronione przed oszustwem oraz utratą czy kradzieżą karty. Aby chronić konsumentów, Visa wprowadziła procedurę chargeback, w ramach której możliwe jest odzyskanie pieniędzy, gdy coś pójdzie nie tak. Z badania Visa wynika, że aż 15% polskich podróżnych rezerwujących usługi związane z zakwaterowaniem lub transportem, w ostatnich 12 miesiącach przynajmniej raz otrzymało zwrot pieniędzy od zagranicznego podmiotu z powodu odwołania, czy opóźnienia usługi. Oznacza to, że pieniądze krążą po świecie wraz z ludźmi, a rewolucja cyfrowa zmienia przepływy pieniężne, których źródeł jest coraz więcej.

Pieniądze nie potrzebują paszportu

Coraz częściej płacimy i przekazujemy sobie pieniądze (tzw. przekazy P2P, ang. peer-to-peer), korzystając z przelewów cyfrowych. Ten trend jednak nie ogranicza się tylko do konsumentów – firmy zwracają pieniądze konsumentom (B2C) czy płacą swoim kontrahentom (B2B) wybierając tę formę płatności. Dodatkowo, pandemia spowodowała rozwój e-commerce oraz pokazała, że w wielu przypadkach pracę można wykonywać zdalnie. W efekcie nastąpił rozwój gig economy, tzw. „ekonomii pracy dorywczej”, która przyniosła wzrost zainteresowania płatnościami na żądanie, w czasie rzeczywistym, zarówno po stronie konsumentów, jak i pracowników. Dziś cyfrowi nomadzi mogą pracować z dowolnego miejsca i realizować zlecenia dla klientów z całego świata. Szybkie i bezproblemowe płatności międzynarodowe są więc istotne dla budowania przewagi konkurencyjnej biznesów na całym świecie, także w kontekście sprostania oczekiwaniom konsumentów.

– W miarę jak ludzie i firmy stają się coraz bardziej połączeni i otwarci na korzystanie z zagranicznych usług czy pozyskiwanie kontrahentów za granicą, globalne przepływy pieniędzy będą się zmieniać, aby za tym nadążyć. Żyjemy w czasach natychmiastowości i oczekujemy, że transakcje będą przebiegać bezproblemowo. Firmy chcą mieć szybszy dostęp do swoich środków, a konsumentom zależy na tym, aby na całym świecie móc płacić tak samo wygodnie i bezpiecznie, jak we własnym kraju – mówi Agnieszka Bryszewska, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w zakresie przepływów finansowych dla klientów grupowych w Visa. – W odpowiedzi na te zmiany, Visa proponuje bankom i fintechom cały zestaw rozwiązań technologicznych, dzięki którym mogą one wejść w nową erę międzynarodowych płatności. Wspólnie dążymy do tego, żeby instytucje finansowe mogły nie tylko sprostać, ale wręcz wyprzedzić wymagania konsumentów i firm. Cieszymy się, że wykorzystując potencjał Visa wspieramy naszych partnerów i ułatwiamy przepływ środków, tworząc tym samym jeszcze lepsze doświadczenia dla odbiorców końcowych – dodaje.

Poprzez sieć Visa można przesyłać pieniądze na całym świecie: od punktu A do nieskończonej liczby punktów, w 180 walutach i odbierać je walucie swojego kraju. Wybór nie ogranicza się już do powolnych i kosztownych przelewów międzynarodowych, a osoby prywatne i firmy mogą obecnie przekazywać środki za granicę niemal w czasie rzeczywistym na całym świecie6. Daje to wiele różnych możliwości: od wypłacania wynagrodzeń pracownikom w taki sposób, jak chcą i kiedy chcą, po przesyłanie pieniędzy do swoich bliskich za granicą w błyskawicznym tempie. Przyszłość biznesowych płatności międzynarodowych może być prostsza, bezpieczniejsza, tańsza i bardziej przejrzysta. I przede wszystkim wygodniejsza.­

1 Visa eCommerce Payment Experience, badanie przeprowadzone w Polsce przez Cognision+ w okresie między 21 marca a 13 maja 2022, próba: 616 użytkowników internetu w wieku 18-65 lat.

2 E-Commerce Payment Experience Study, audyt ekspercki i badanie jakościowe, poparte ankietowym badaniem ilościowym. Badanie przeprowadzone w Polsce przez zespół ekspertów agencji SW Research na zlecenie Visa w dniach 6.05 -13.05.2022 r. Próba badania ilościowego N= 616.

3 Visa eCommerce Payment Experience, badanie przeprowadzone w Polsce przez Cognision+ w okresie między 21 marca a 13 maja 2022, próba: 616 użytkowników internetu w wieku 18-65 lat.

4 Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego

5 O ile nie zostało wskazane inne źródło, dane przytoczone w tym materiale prasowym pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024. Badanie objęło Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Chorwację oraz Słowację, i zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK Polonia – spółkę NIQ w kwietniu 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych państw.

6 Faktyczna dostępność środków zależy od otrzymującej instytucji finansowej i regionu