ING Bank Śląski, podobnie jak w poprzednich latach, został zwycięzcą rankingu organizowanego przez DGP i firmę doradczą PwC
ING Bank Śląski, podobnie jak w poprzednich latach, został zwycięzcą rankingu organizowanego przez DGP i firmę doradczą PwC
Instytucja kierowana przez Brunona Bartkiewicza wykazała się najlepszymi rezultatami finansowymi, ale jest też liderem innowacyjności i relacji z klientami. mBank drugie miejsce w ogólnym podsumowaniu zawdzięcza w głównej mierze pierwszej lokacie w kategorii ESG oraz wysokiej ocenie w rankingu innowacyjności. PKO BP znalazł się w trójce najlepszych dzięki zgłoszeniu dotyczącemu innowacyjności, ale też dzięki temu, że w niemal wszystkich „konkurencjach” był w czołówce.
/>
fot. materiały prasowe
Nagrody - pamiątkowe statuetki i dyplomy - wręczyliśmy szefom zwycięzców w poszczególnych kategoriach podczas gali w trakcie Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, już po zamknięciu tego wydania DGP. Relację z wydarzenia przedstawimy jutro.
Wyniki się liczą
/>
Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny, Dziennik Gazeta Prawna
/
fot. materiały prasowe
Biorąc pod uwagę maksymalną możliwą do zdobycia punktację, prawie połowę łącznego wyniku można uzyskać za rezultaty finansowe. Świadczą one o jakości zarządzania, są ważne dla inwestorów - tak strategicznych, jak i finansowych - ale też dla klientów; banki z dobrymi wynikami zapewniają większe bezpieczeństwo powierzonych im pieniędzy.
#EFEKTYWNOŚĆTo kategoria, w której liczą się takie wskaźniki jak: rentowność kapitału, wysokość marży odsetkowej i prowizyjnej czy koszty ryzyka. Bezkonkurencyjny okazał się tu ING Bank Śląski, na którego korzyść przemawiała zwłaszcza wysoka, kilkunastoprocentowa stopa zwrotu z kapitału. Z punktu widzenia inwestorów to podstawowy element, który decyduje m.in. o możliwości wypłaty dywidendy, ale też o perspektywach rozwojowych konkretnej instytucji.
Drugie miejsce zajął tu Bank Handlowy, który wyróżnia się wysokością przychodów w przeliczeniu na pracownika (niemal 800 tys. zł) czy na klienta (3,9 tys. zł). To pochodna strategii polegającej na skupieniu się na obsłudze firm, działalności na rynkach finansowych, a w obsłudze klientów indywidualnych w segmencie najzamożniejszych osób. Na trzeciej pozycji znalazł się Bank Pekao. Ta instytucja mogła się pochwalić wysoką marżą prowizyjną, sięgającą 1,1 proc.
/>
Iwona Duda, prezes PKO BP
/
Materiały prasowe
#WZROST Tu na kolejność banków ma wpływ dynamika aktywów, przychodów, zysku netto czy tempo akwizycji klientów. Lidera tej części konkursu - Bank Pekao - wyróżnia to, że o ponad połowę zwiększył liczbę klientów biznesowych, a wartość należności od przedsiębiorstw - o 20 proc. Na punktację w tej kategorii przełożyło się także niemal podwojenie zysku netto w porównaniu z 2020 r. Zajmujący drugie miejsce ING Bank Śląski zanotował 11-proc. przyrost przychodów, a także 20-proc. przyrost należności wobec klientów indywidualnych. Zwiększanie portfela kredytowego w segmencie detalicznym było również mocną stroną BNP Paribas Bank Polska.
/>
Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego
/
Materiały prasowe
#STABILNOŚĆW tej kategorii ocenie podlega struktura bilansu, znaczenie ma poziom niespłacanych należności czy wskaźników kapitałowych. Pierwsze miejsce zajął tu ING Bank Śląski. Zawdzięcza je m.in. wysokiemu udziałowi wyniku prowizyjnego w przychodach. Drugie miejsce, z minimalnie słabszym wynikiem, zajął Bank Pekao, który wyróżnia się dobrą pozycją kapitałową - przede wszystkim 9,5-proc. udziałem funduszy własnych w sumie bilansowej. Wysoka proporcja prowizji w całkowitej kwocie przychodów to również mocna strona BNP Paribas, który ulokował się na trzeciej pozycji.
Ważne też relacje i innowacje
Taką samą wagę, jak to, co banki prezentują w sprawozdaniach finansowych, mają w naszym rankingu kategorie, w których pod uwagę brane są oceny innowacyjności, postrzegania przez klientów oraz podejścia do kwestii środowiskowych i społecznych.
/>
Cezary Stypułkowski, prezes mBanku
/
nieznane
#INNOWACJE W tej części rankingu o wyniku poszczególnych banków decyduje, jak kapituła oceni zgłoszone przez banki nowe rozwiązania - dopuszczamy trzy pomysły, zarówno te dotyczące nowych produktów, jak i procesów, zarówno w kontaktach z klientami, jak i usprawniających działanie back-office. Członkowie kapituły najwyżej ocenili zgłoszenia ING Banku Śląskiego: platformę SAIO pozwalającą klientom banku na automatyzację procesów biznesowych oraz nowości w aplikacji mobilnej oraz start wdrażania nowego systemu centralnego. „Jest on centralnym punktem dla wszystkich platform i aplikacji bankowych. Bazuje na rozwiązaniach chmurowych” - informuje ING.
Drugie miejsce zajął mBank, którego zgłoszenie dotyczy wprowadzenia voicebota Marka, aplikację mobilną do konta dla dzieci poniżej 13. roku życia oraz otwieranie konta z wykorzystaniem e-dowodu. Trzecie miejsce w rankingu innowacyjności przypadło PKO BP, który również pochwalił się voicebotami i robotyzacją - ale w odniesieniu do własnych procesów biznesowych. Zgłosił także do konkursu ubezpieczenie mieszkań wykorzystujące technologię smart-house.
Kolejność pierwszej trójki jest w tym roku taka sama jak w poprzedniej edycji „Gwiazd bankowości”.
#RELACJE Z KLIENTAMIW tym przypadku o pozycji poszczególnych banków decydują wyniki badania opinii klientów. Tu również nie było zmian w porównaniu z poprzednią edycją konkursu. Liderem jest ING Bank Śląski, który wyprzedza Credit Agricole Bank Polska oraz Bank Millennium.
Jak oceniamy banki
W skład kapituły konkursu wchodzą:
Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny, Dziennik Gazeta Prawna - jako przewodniczący,
Jowita Michalska, prezes, Fundacja Digital University,
Janusz Jankowiak, główny ekonomista, Polska Rada Biznesu,
prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC,
Przemysław Paprotny, partner w PwC, lider zespołu usług doradczych dla sektora finansowego,
Łukasz Wilkowicz, redaktor, Dziennik Gazeta Prawna.
/>
Gwiazdy bankowości
/
Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe
Tworząc ranking, wykorzystywaliśmy trzy źródła informacji. Po pierwsze: dane finansowe i biznesowe banków za 2021 i 2020 r. Audytowane sprawozdania były podstawą do oceny w trzech kategoriach finansowych: dynamiki, stabilności i efektywności. Po drugie: dodatkowe ankiety wypełniane przez banki. Chodziło przede wszystkim o zaprezentowanie członkom kapituły innowacji wprowadzonych w ostatnim czasie przez poszczególne instytucje oraz o osiągnięcia w dziedzinie ESG. Trzecim źródłem informacji były ankiety prowadzone wśród klientów instytucji finansowych. Klienci oceniali swój bank pierwszego wyboru. W ramach badania w sumie zostało wykorzystanych 12 tys. ankiet.
W każdej z kategorii finansowych pod uwagę braliśmy co najmniej dziesięć wskaźników. W każdym za najlepszy wynik bank otrzymywał 100 pkt, za drugie miejsce - 90 pkt itd. Wskaźniki miały zróżnicowaną wagę w ramach każdej z kategorii, te zaś różniły się między sobą przy tworzeniu ogólnego rankingu:
tempo rozwoju: 15 proc.,
struktura biznesu: 15 proc.,
efektywność: 15 proc.,
innowacyjność: 15 proc.,
ESG: 15 proc.,
relacje z klientami: 15 proc.,
10-proc. wagę miała również ocena kapituły, która wpływała na ogólny wynik, ale nie na rezultaty w poszczególnych kategoriach.
Wyniki badań klientowskich pozwalają nie tylko na porównywanie banków między sobą, ale także na sprawdzenie, jak zmieniają się opinie o bankach na przestrzeni lat (w tym roku nagrody za relacje z klientami przyznaliśmy po raz czwarty). Od 2019 r. z 26 proc. do 15 proc. spadł odsetek osób, które mówią o tym, że zastanawiają się nad zmianą swojego głównego banku, a z 17 proc. do 21 proc. urósł odsetek tych, którzy widzą w swoim banku „zaufanego partnera biznesowego”.
#ESG Po raz drugi nagrodziliśmy banki za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Tu członkowie kapituły mieli do ocenienia odpowiedzi banków na pytania dotyczące kampanii i programów edukacyjnych; uwzględnianie czynników ESG w ofercie, ocenie finansowanych przedsięwzięć i w procesie wyboru dostawców, a także inicjatywy wewnętrzne mające pozytywny wpływ na środowisko. Najwyższe oceny zebrał tu mBank. ING Bank Śląski wspiął się z czwartego miejsca przed rokiem na drugie, a na trzeciej pozycji znalazł się ubiegłoroczny lider - BNP Paribas Bank Polska.
__________________________________________
OPINIA
Transformacja widoczna w relacjach z klientami
/>
Przemysław Paprotny, partner PwC, lider zespołu ds. usług dla sektora finansowego w Polsce
/
fot. materiały prasowe
Banki w Polsce pełnią kluczową rolę we wspieraniu projektów zrównoważonej transformacji przedsiębiorstw i są wzorem dla innych instytucji w zakresie wyznaczania i spełniania standardów ESG. Szeroka baza klientów, możliwość kształtowania oferty produktowej, kampanie społeczne i działania edukacyjne dają realny wpływ nazmiany.
Obecnie większość banków w Polsce jest na początkowym etapie dostosowania do najnowszych wymogów regulacyjnych (m.in. taksonomia UE, rozporządzenie SFDR). Wiele założeń ma jeszcze charakter deklaratywny, aczkolwiek wiele banków podjęło realne i mierzalne kroki.
Ta transformacja jest już widoczna w relacjach z klientami i ma wpływ na finalne produkty. Na przykład widać to w ofertach finansowania specjalistycznego dotyczącego modernizacji mocy wytwórczych i termomodernizacji budynków. Banki, udzielając finansowania, zwracają uwagę na profil działalności czy branżę klienta; większość banków zaprzestała finansowania sektorów mających negatywny wpływ na środowisko. Po stronie zarządzania nadwyżkami finansowymi pojawiają się produkty inwestycyjne oparte o „zielone aktywa”. Z perspektywy działań wewnętrznych to zmiany kryteriów oceny kontrahentów i dostawców. Wciąż w początkowej fazie są alternatywne źródła finansowania i zielone emisje obligacji, ale te, przy założeniu odpowiedniej chłonności rynku, staną się standardem.
Jesteśmy na początku drogi, a precyzyjna ilościowa ocena realizacji celów wynikających ze strategii ESG (np. „Net Zero”) będzie możliwa dopiero po upływie kilkulat.