Ceny żywności biją rekordy. Za drób trzeba zapłacić już niemal 50 proc. więcej niż przed rokiem. Tylko nieco mniej wzrosły ceny margaryny, cukru czy wołowiny
Ceny żywności biją rekordy. Za drób trzeba zapłacić już niemal 50 proc. więcej niż przed rokiem. Tylko nieco mniej wzrosły ceny margaryny, cukru czy wołowiny
Taka sytuacja wynika częściowo z oddziaływania czynników obserwowanych już w roku ubiegłym. Na rynku drobiu były to straty produkcyjne związane z grypą ptaków, a na rynku wieprzowiny spadek opłacalności, który doprowadził do ograniczenia potencjału produkcyjnego w UE. - Z kolei na rynku zbóż doszło do ograniczeń eksportowych na świecie, dotyczyło to m.in. Rosji. W drugiej połowie roku zaczęły też rosnąć ceny surowców energetycznych. Równolegle, przy ograniczonej bieżącej podaży, popyt na produkty spożywcze został wzmocniony stopniowym wychodzeniem z pandemii COVID-19 w Europie - mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektorowy Santander Bank Polska.
Niższą dynamikę wzrostu cen obserwuje się w przypadku produktów, gdzie surowiec stanowi w mniejszym stopniu o jego cenie. Przykładem jest czekolada, która kosztuje 2 proc. więcej niż przed rokiem, czy produkty dla niemowląt - droższe o 1 proc. rok do roku. - Do kilku procent ograniczyły się też wzrosty przetworów owocowo-warzywnych bazujących na zbiorach z poprzedniego roku - zaznacza Paweł Wyrzykowski, analityk sektora Food and Agri w Banku BNP Paribas.
Zdaniem ekspertów niedługo jednak konsumenci będą mogli złapać oddech.
- Wraz z pojawieniem się nowych zbiorów możemy spodziewać się spadków cen warzyw, jednak poziom ich cen może być wyższy niż przed rokiem, z uwagi na wyższe niż przed rokiem koszty produkcji, przede wszystkim nawozów, oraz wysoką dynamikę płac - zaznacza Paweł Wyrzykowski. Szczególnie że w Unii Europejskiej, w tym w Polsce, coraz bardziej zauważalny jest problem deficytu opadów. To może mieć wpływ na zbiory zbóż, ale również na produkcję owoców i warzyw.
/>
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama