Kilka spółek z NewConnect, korzystając z zainteresowania inwestorów, poszukuje finansowania dla nowych projektów
Niewielka katowicka spółka Jujubee jeszcze w pierwszym półroczu 2015 r. chce pozyskać 1,5 mln zł i wejść na giełdowy alternatywny rynek NewConnect. Jej gry na urządzenia mobilne zostały pobrane już dwa miliony razy, w tym na najważniejszych dla branży rynkach w USA, UE, Japonii, Rosji i Kanadzie. 30 proc. sprzedaży spółki wygenerowały Chiny. Jujubee potrzebuje pieniędzy na produkcję gry przygodowej, która ma być kierowana do osób – jak informuje spółka – „chcących przeżyć filmowe doświadczenie”.
Reklama
Pozyskiwanie pieniędzy z giełdy to typowa ścieżka rozwoju dla polskich producentów gier. Spośród krajowej wielkiej trójki: CD Projekt, CI Games i Techlandu, tylko ta ostatnia spółka nie jest notowana na warszawskiej giełdzie. W skład NCIndex30 (najbardziej płynnych spółek na rynku alternatywnym) wchodzi czołówka polskich twórców tego rodzaju rozrywki (głównie na urządzenia mobilne). Na początku w 2011 r. były to tylko dwie spółki Nicolas Games i 11bit studios. Do dziś dołączyły do nich: The Farm 51, Vivid Games, Bloober Team i Forever Entertainment.
Obecnie Vivid Games poszukuje finansowania w kwocie 10 mln na dokończenie Real Boxing 2 (premiera jeszcze w tym roku) oraz zapowiadanych na 2016 r. Street Fighting i Real Casino. Firma w zakończonej na początku maja subskrypcji zamierzała sprzedać wybranym inwestorom, przy wsparciu Ipopemy Securities, 1,5–2 mln papierów serii D. Nie udało się, bo zdaniem zarządu spółki cena zaproponowana przez fundusze nie odzwierciedlała jednak faktycznej wartości spółki. Teraz zapowiada, że tę samą kwotę pozyska w ofercie publicznej za 1,2 do 2 mln akcji.
Bloober Team ulokowało w lutym tego roku na giełdzie akcje o wartości 10,5 mln zł. Większość oferty trafiła do inwestorów instytucjonalnych, a nadsubskrypcja w transzy inwestorów indywidualnych wyniosła ponad 72 proc. Środki z emisji zostaną przeznaczone na dokończenie i promocję obecnie tworzonych tytułów oraz ekspansję na rynkach azjatyckich. W kwietniu do sprzedaży jednocześnie w USA i Europie trafiła kolejna wersja jego gry „Brawl” przeznaczonej na PlayStation 4.