Sprzedawcy spodziewają się wzrostu popytu, a w najgorszym razie stabilizacji
Lider rynku – Mennica Polska – deklaruje, że sprzedaż złota w pierwszych dwóch miesiącach roku była zbliżona do ubiegłorocznej. Magda Sikorska, rzeczniczka spółki, przyznaje, że krajowy rynek odbiorców indywidualnych jest wrażliwy na światowe wahania – ale na razie nie widać tego w wynikach. – Nasze dane pokazują, że początek tego roku jest podobny do porównywalnego okresu z roku 2012, nie odnotowujemy tendencji, które należałoby wiązać ze zmianami cen kruszcu – mówi. Spółka nie podaje dokładnej wielkości sprzedaży za dwa miesiące – ale w całym I kw. ubiegłego roku inwestorzy indywidualni kupili od niej ok. 400 kg złota. Mimo pogorszenia nastrojów na świecie Mennica spodziewa się wzrostu sprzedaży kruszcu w całym roku rzędu 10 proc. W ubiegłym roku w kraju sprzedała indywidualnym inwestorom 2 tony złota w sztabkach i monetach.
Bardziej ostrożna w prognozach jest konkurująca z Mennicą Polską Mennica Wrocławska. Wiceprezes MW Rafał Wojda mówi, że jeśli spadek cen złota na świecie, trwający od początku października 2012 r., będzie się utrzymywał, to może to mieć wpływ na okresowe zmniejszenie popytu w kraju. Cena uncji to obecnie ok. 1580 dol., o ponad 7 proc. mniej niż przed rokiem.