Ponadto, według szacunków OECD, wskaźnik bezrobocia, który w 2017 r. wyniósł 4,9 proc. będzie w najbliższych dwóch latach spadać. W 2018 r. sięgnie 4,2 proc., a w 2019 r. 3,8 proc.
OECD zwraca też uwagę na przyspieszony napływ do Polski pracowników z Ukrainy, którzy - według szacunków organizacji - w 2016 r. stanowili 5 proc. siły roboczej.
"Jest to, jak się wydaje, jeden z kluczowych czynników powstrzymujących wzrost płac pomimo rekordowo niskiego bezrobocia" - napisano.
Jak ocenili autorzy raportu, "polska gospodarka szybko się rozwija, nadal wzrasta poziom życia", co sprawia, że "dogania gospodarki innych państw OECD".
"Aby utrzymać ten trend Polska powinna dalej inwestować w podnoszenie kwalifikacji i infrastrukturę, a także rozwijać potencjał w zakresie innowacyjności" - napisano.
"Dobre wyniki gospodarcze oparte są głównie na produkcji i eksporcie dóbr o stosunkowo małym udziale technologii" - dodano.
W raporcie zwrócono też uwagę na "ograniczone zaangażowanie biznesu" w proces szkolenia zawodowego oraz "niedostatecznie rozwinięty" system kształcenia dorosłych. Zdaniem ekspertów OECD, ogranicza to przyswajanie m.in. umiejętności cyfrowych.
"Blokuje to innowacyjne możliwości gospodarki oraz możliwości licznych firm z sektora MSP do wdrażania nowych technologii, modernizowania ich struktury i procesów produkcyjnych, co wpłynęłoby na poprawę ich efektywności i wzrost" - napisano.
OECD wskazała ponadto na konieczność wypracowania strategii, która zrównoważyłaby ewentualne ograniczenie funduszy unijnych w kolejnej perspektywie finansowej.
"Polska potrzebuje strategii, która umożliwi jej dalsze finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, rozwijanie umiejętności i innowacyjności ze źródeł krajowych na wypadek ograniczenia dostępności unijnych funduszy strukturalnych w ramach przyszłej perspektywy budżetowej" - napisano.
Aktualna prognoza | Prognoza z listopada '17 | |||
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | |
wzrost PKB | 4,2 | 3,7 | 3,5 | 3,2 |
konsumpcja prywatna | 4,4 | 3,9 | 4 | 3,3 |
spożycie publiczne | 3,3 | 2,8 | 3,2 | 2,8 |
inwestycje | 9 | 5,9 | 5,9 | 6 |
popyt krajowy | 4,6 | 4 | 4,2 | 3,7 |
eksport | 7 | 6 | 6,3 | 5,4 |
import | 8,1 | 6,8 | 7,1 | 6,4 |
bezrobocie | 4,2 | 3,8 | 4,3 | 4 |
CPI | 2,6 | 2,9 | 2 | 2,7 |
saldo C/A (w proc. PKB) | 0,2 | 0,2 | -0,8 | -1 |
Saldo sektora general government (proc. PKB) | -2,2 | -2,2 | -2,3 | -2,3 |
Dług sektora general government (w proc. PKB) | 53 | 52,7 | 53,9 | 53,7 |