W maju 2025 r. Ministerstwo Finansów znalazło nabywców na detaliczne obligacje skarbowe o wartości 6,05 mld zł – wynika z danych przedstawionych w piątek 13 czerwca. Poziom sprzedaży okazał się zbliżony do zanotowanego w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Wtedy było to 5,9 mld zł. W pierwszych pięciu miesiącach tego roku resort sprzedał obligacje detaliczne o wartości 30,8 mld zł. To kwota o 8 proc. większa niż w podobnym okresie 2024 r.

Obligacje inflacyjne tracą na popularności – najniższa sprzedaż od 2020 roku

W strukturze sprzedaży są jednak zauważalne zmiany. Pierwszy raz od 2019 r. poniżej 10 proc. spadł udział sprzedaży czteroletnich obligacji, których celem jest ochrona kapitału przed inflacją. Ich oprocentowanie jest uzależnione od zmian wskaźnika wzrostu cen, który w ostatnich miesiącach był poniżej prognoz, a w lipcu powinien znaleźć się poniżej 3 proc. Sama wartość sprzedaży tego typu papierów wyniosła 578 mln zł. To najmniej od listopada 2020 r. Rekord sprzedaży „inflacyjnych” obligacji typu COI przypadł na czerwiec 2022 r. Wtedy w ciągu miesiąca Polacy kupili papiery tego typu o wartości przekraczającej 4,8 mld zł.

– W pierwszej kolejności nasi klienci wybierali obligacje trzyletnie o oprocentowaniu stałym TOS, które stanowiły 45 proc. wszystkich sprzedanych instrumentów. Oszczędzający chętnie kupowali również 1-roczne obligacje o oprocentowaniu zmiennym, opartym o stopę referencyjną Narodowego Banku Polskiego, których udział w sprzedaży wyniósł 29 proc. – komentuje, cytowany w komunikacie MF, wiceminister finansów Jurand Drop.

Polacy wybierają obligacje trzyletnie – dlaczego ten rodzaj papierów oszczędnościowych zyskał popularność?

Stałe oprocentowanie zabezpiecza ciułaczy przed spodziewanymi obniżkami stóp procentowych. Sprzedawane w maju papiery trzyletnie dają oprocentowanie na poziomie 5,75 proc. (oferta czerwcowa przewiduje obniżkę oprocentowania do 5,65 proc.). W bankach możliwe jest założenie depozytu z wyższym oprocentowaniem, ale zwykle tylko w trwającym maksymalnie kilka miesięcy (i na ograniczone kwoty) okresie promocji.