Rozwój polskiej infrastruktury, mimo zawirowań w światowej gospodarce, pandemii i wojny, nie zwalnia. Ma to strategiczne znaczenie dla rozwoju Polski, a także Europy Środkowej

19-21 października 2022 r. w Krynicy-Zdroju odbędzie się Krynica Forum ‘22 - Wzrost i Odbudowa. Przedstawiciele administracji centralnej, biznesu, samorządu terytorialnego, świata nauki i mediów, będą dyskutować o najważniejszych tematach dotyczących Polski oraz świata.
Ważnym wątkiem będzie infrastruktura i jej rozwój. W Krynica Forum weźmie udział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Jak podkreśla, ostatnie siedem lat to był dobry czas dla polskiej infrastruktury, a warto pamiętać, że budownictwo jest kołem zamachowym gospodarki.

Inwestycje drogowe

- Dotychczas w ramach realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych zakończono budowę ponad 147 zadań o wartości ponad 67,5 mld zł. Udostępniono kierowcom prawie 1900 km nowych, bezpiecznych i wygodnych dróg. Od 2015 r. polska sieć dróg ekspresowych i autostrad powiększyła się o prawie 60 proc. - mówi Andrzej Adamczyk.
Zwraca on uwagę, że inwestycje są prowadzone we wszystkich województwach. Realizowanych jest ponad 96 zadań o wartości prawie 67,4 mld zł i długości 1300 km. To w większości drogi ekspresowe, na ukończeniu jest zaplanowana do wybudowania sieci autostrad. Trwa realizacja Programu budowy 100 obwodnic. Pierwsza została oddana już do ruchu (obwodnica Smolajn w ciągu DK 51 w woj. warmińsko-mazurskim), w budowie jest 14 kolejnych o wartości 2,6 mld zł i długości ponad 113 km. We wrześniu ogłoszono przetargi na dwie kolejne obwodnice o wartości niemal 400 mln zł.
W ostatnich latach zmieniło się podejście do dróg powiatowych i gminnych. Za ich utrzymanie odpowiadają samorządy, ale są one objęte wsparciem państwa.
- Niektórych samorządów nie stać na budowę nowych czy remont zniszczonych dróg lokalnych. Wsparcie inwestycji ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jest przewidziane do 2030 r. To daje gwarancję dalszej systematycznej poprawy stanu dróg. Tylko w latach 2019-2021 pomoc rządu umożliwiła inwestycje na ok. 10 tys. km dróg lokalnych - mówi Andrzej Adamczyk.
Dodaje, że rządy Zjednoczonej Prawicy postawiły również na rozwój zaniedbanych szlaków na kierunku północ-południe. Jest to niezbędne dla zrównoważonego rozwoju naszego kraju i Europy Środkowej.
- Szczególnie ważna jest budowa szlaku Via Carpatia, którego inicjatorem był śp. Prezydent RP prof. Lech Kaczyński - wskazuje minister Adamczyk.
Już w 2006 r. Lech Kaczyński zbudował międzynarodowe poparcie dla budowy drogi ekspresowej łączącej Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim. Zrealizowano 235 km polskiej części tej trasy, w budowie jest ponad 343 km. Ministerstwo Infrastruktury chce jak najszybciej ukończyć budowę drogi ekspresowej S19. Z trasy między Lublinem a Rzeszowem korzystają już kierowcy. W dalszej kolejności będą udostępniane odcinki między Białymstokiem a Lublinem oraz między Rzeszowem a granicą polsko-słowacką.
- Budowane są również drogi biegnące od wybrzeża Morza Bałtyckiego do granicy polsko-czeskiej i polsko-słowackiej. Mam na myśli S3, która połączy Świnoujście i Szczecin z czeską autostradą D11. To również autostrada A1, łącząca porty Gdańska i Gdyni m.in. z czeską Ostrawą - mówi Andrzej Adamczyk.
Budowana jest Via Baltica, która umożliwi szybki i bezpieczny przejazd między Warszawą, Ostrowią Mazowiecką, Łomżą, Ełkiem i Suwałkami a państwami bałtyckimi.

Projekty na kolei

Szeroki program inwestycji objął również koleje. W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. zmodernizowano lub wybudowano ponad 6 tys. km torów. W tym roku prace prowadzone są na 9 tys. km linii. W ramach inwestycji są modernizowane największe i najważniejsze stacje, np. Warszawa Zachodnia. Inwestycje są prowadzone również w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie czy Rzeszowie. Modernizowane są najważniejsze trasy, z Warszawy do Białegostoku, Poznania, Lublina, a także Wrocław-Poznań-Szczecin czy Rzeszów-Kraków-Katowice. Wraz z modernizacją linii wzrasta prędkość pociągów. Na koniec 2020 r. na 2,16 proc. linii pociągi mogły jeździć z prędkością 200 km/h, na prawie 10 proc. - do 160 km/h. Prędkość od 120 do 160 km/h jest dopuszczona na prawie 30 proc. linii.
Zmieniają się też dworce, w ramach Programu Inwestycji Dworcowych do użytku zostało oddanych 60 dworców kolejowych.
- Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości. Dlatego realizowany jest Program „Kolej plus”, będący szansą na to, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu. To pierwszy w historii program, który powstał we współpracy z samorządami - podkreśla minister Adamczyk.
Realizowana jest też strategiczna dla Polski inwestycja, polegająca na przekopie Mierzei Wiślanej i budowie kanału żeglugowego. 17 września została uruchomiona pierwsza, najważniejsza jej część, droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Teraz można wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej, bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej.
- Dzięki tej inwestycji nasze porty w tym regionie, a także całe woj. warmińsko-mazurskie, zyskają nowe szanse rozwojowe - mówi Andrzej Adamczyk.
____________________________________________
Zniżka dla Czytelników DGP
Czytelnicy Dziennika Gazety Prawnej mają 30 proc. rabatu na wejściówki BASIC na Krynica Forum z kodem XXX. Program wydarzenia można znaleźć na stronie krynicaforum.pl, a zarejestrować się na registration.krynicaforum.pl/home/pl.
PARTNER
ikona lupy />
fot. materiały prasowe