Resort finansów zaproponował długo oczekiwaną przez samorządy nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 513). Projekt tworzy ramy prawne do kwalifikacji budżetowej m.in. kwot z Funduszu Pomocy przeznaczonego na wsparcie dla uchodźców z Ukrainy.

– Zmiana klasyfikacji, ogólnie rzecz biorąc, wydaje się uzasadniona. Niestety lepiej by było, gdyby doszło do niej wcześniej, np. w momencie przyjęcia specustawy – ocenia Piotr Husejko, skarbnik miasta Poznania.
O problemach samorządów z kwalifikacją budżetową środków z Funduszu Pomocy, utworzonego na mocy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583), pisaliśmy w artykule „MF wyjaśnia, jak kwalifikować środki z Funduszu Pomocy na zadania oświatowe” (DGP nr 85/2022).
Specustawa zapewniła wprawdzie pieniądze na pomoc Ukraińcom w regionach, jednak nie poszła za tym zmiana rozporządzenia, więc kwalifikując dochody i wydatki z Funduszu Pomocy, samorządowcy musieli ujmować je w istniejących już paragrafach. Wobec braku nowelizacji rozporządzenia i apeli strony samorządowej o wyjaśnienie tych kwestii jako pierwsza zabrała głos Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych. Urzędnicy zalecili stosowanie się do rekomendacji urzędów wojewódzkich. W przypadku ich braku KR RIO wskazała na par. 097 lub par. 270 po stronie dochodowej. Zaleciła również ujmowanie wydatków w paragrafach zgodnych z ich charakterem ekonomicznym. Sugestie KR RIO potwierdziło w swoim późniejszym stanowisku Ministerstwo Finansów, jednocześnie zapewniając o toczących się pracach nad nowelizacją rozporządzenia.
Teraz resort proponuje utworzenie szeregu nowych paragrafów – zarówno po stronie dochodowej, jak i wydatkowej, które – jak czytamy w uzasadnieniu projektu – umożliwią identyfikację środków przeznaczonych na pomoc obywatelom Ukrainy. – Konieczne będzie przeklasyfikowanie ponoszonych wydatków, co jest dodatkową czynnością do wykonania. Ponadto samorządy, nie czekając na zmianę klasyfikacji, wprowadziły samodzielnie wewnętrze sposoby ewidencjonowania działań pomocowych w sytuacji braku specjalnych zapisów w klasyfikacji budżetowej i teraz będą mogły mieć „podwójne” systemy ewidencjonowania – komentuje Piotr Husejko. Ministerstwo Finansów wskazuje, że samorządy będą miały trzy miesiące od dnia ogłoszenia rozporządzenia na dostosowanie do niego uchwał budżetowych na rok 2022.
– Projekt nowelizacji rozporządzenia jest również wynikiem konieczności dostosowania klasyfikacji budżetowej do zmian wiążących się z realizacją programów finansowanych w perspektywie finansowej 2021–2027 – wskazuje Anna Małecka, zastępca dyrektora Wydziału Budżetu Miasta w krakowskim magistracie. I dodaje, że zmiany są korzystne dla samorządów. – Pozwolą one na lepszą systematyzację pieniędzy publicznych i odpowiadających im kategorii wydatków – tłumaczy. Co istotne, nowelizacja wyodrębni również nowe źródło dochodów samorządów – część rozwojową subwencji ogólnej, poprzez utworzenie rozdziału 75806. Zmiany pozytywnie ocenia także Elżbieta Berezowska, przewodnicząca Komisji ds. Finansów Publicznych Związku Województw RP. – Umożliwią ewidencjonowanie i monitorowanie wykorzystania środków otrzymywanych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, zarówno w danym roku, jak i okresie wieloletnim – podkreśla ekspertka.
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji rozporządzenia skierowany do opiniowania