Transakcje bezgotówkowe dokonywane na terminalu płatniczym są dzisiaj standardem - trudno wyobrazić sobie bez nich współczesny biznes. Rozwój technologii sprawił jednak, że coraz częściej przekazywanie środków jest możliwe bez fizycznego użycia karty płatniczej, a sam terminal płatniczy oferuje coraz więcej funkcjonalności. Przykładem może być BLIK na terminalach płatności, transakcje telefonem czy zegarkiem, płatności na odległość. Poznaj kilka ciekawych opcji wiążących się z terminalem płatniczym.

1. Płatności BLIK i zbliżeniowe

2. Usługa cashback

3. Funkcja DCC

4. Transakcje MO/TO

5. Terminale samoobsługowe

Czy w każdym przypadku możesz wykorzystać BLIK na terminalach płatności PeP? Wszystko zależy od modelu urządzenia, dlatego warto sprawdzić to, zanim zdecydujesz się na konkretny sprzęt.

Płatności BLIK i zbliżeniowe

Płatności zbliżeniowe, w których wykorzystuje się karty płatnicze, są dzisiaj właściwie standardem. Oznaczają brak konieczności wprowadzania karty do terminala: wystarczy jedynie zbliżyć ją do urządzenia, by środki zostały przekazane. Do pewnej kwoty transakcja nie musi być zatwierdzana kodem PIN. Ta funkcjonalność stała się punktem wyjścia do mniej standardowych form, w tym płatności zegarkiem lub telefonem.

Podobny charakter mają płatności BLIKiem, przy których także nie trzeba korzystać z karty. Co wyróżnia tę metodę płatności? Transakcje BLIK nie są skomplikowane. Na terminalu płatniczym wystarczy wpisać 6-cyfrowy kod wygenerowany w aplikacji mobilnej banku, a następnie potwierdzić transakcję z poziomu telefonu. Ważność kodu BLIK to 2 minuty - czas wystarczający na wprowadzenie danych i optymalny z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Podobnie działa usługa BLIK w bankomatach i w przypadku płatności internetowych. Z każdym rokiem przybywa miejsc, w których można płacić BLIK-iem.

Usługa cashback

W sklepach i punktach usługowych klienci mogą skorzystać również z usługi cashback. Jak to działa?

Podczas dokonywania płatności przez terminal płatniczy klient może jednocześnie poprosić o wypłatę niewielkich kwot gotówki. To duża korzyść dla klienta, zwłaszcza podczas wyjazdów, gdy nie musi tracić czasu na szukanie i dojazd do bankomatu. Przedsiębiorca zyskuje natomiast wyższy obrót, gdyż zakup jest konieczny do wypłaty.

Procedura jest prosta: klient płacąc za zakupy, prosi o wypłacenie pieniędzy. Osoba obsługująca terminal płatniczy wprowadza obie kwoty - obie uwzględnia także potwierdzenie transakcji wydrukowane z terminala. Co ważne, cashback nie jest obciążony dodatkową prowizją od transakcji.

Funkcja DCC

To ważne udogodnienie, ułatwiające przeprowadzanie płatności w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych w miejscowościach turystycznych, w których często pojawiają się osoby z zagranicy. DCC jest funkcją polegającą na dokonywaniu transakcji bezpośrednio w walucie zagranicznej karty. Klient podczas płatności zna obowiązujący kurs i docelową kwotę transakcji. Na wydruku z terminala znajdują się informacje o kwocie płatności w złotówkach, kurs wymiany i kwota w walucie karty. Terminal automatycznie rozpoznaje walutę, dlatego osoba obsługująca terminal nie musi podejmować żadnych dodatkowych działań.

Usługa DCC jest kierowana przede wszystkim do hoteli, stacji paliw, restauracji, supermarketów. Sprawdza się w miejscowościach turystycznych i przygranicznych, gdzie zapewnia sporo korzyści.

Transakcje MO/TO

To kolejna z usług nakierowana na obsługę osób podróżujących, także z zagranicy. Mówiąc najprościej, pojęcie transakcji MO/TO odnosi się do płatności obciążających kartę bez fizycznej obecności jej posiadacza. Wystarczy kontakt mailowy czy telefoniczny. Opcja stanowi alternatywę dla przelewu wykonanego przez aplikację bankową - jest szybka i wygodna.

Kto korzysta z transakcji MO/TO? Usługa przeznaczona jest przede wszystkim dla właścicieli i przedstawicieli branż bazujących na zdalnych rezerwacjach. Mowa o wynajmach pokojów czy samochodów oraz sklepach prowadzących sprzedaż wysyłkową. Łatwo i szybko zabezpiecza się w ten sposób środki na poczet usługi, jednak trzeba mieć na uwadze fakt, że - ze względu na brak fizycznego udziału karty i nieobecność jej posiadacza - transakcje MO/TO są obarczone dość wysokim ryzykiem, także ryzykiem reklamacji.

Dla przedsiębiorcy korzystanie z usługi MO/TO oznacza gwarancję uzyskania płatności po wykonaniu usługi i większe bezpieczeństwo. Choćby w przypadku wypożyczalni samochodów preautoryzacja stanowi zabezpieczenie i określa odpowiedzialność kierowcy w razie zdarzeń wymagających wypłaty odszkodowania.

Terminale samoobsługowe

Kolejnym ważnym udogodnieniem jest szereg samoobsługowych płatności bezgotówkowych. Wykorzystuje się je przede wszystkim w:

  • myjniach samoobsługowych,
  • stacjach benzynowych,
  • biletomatach i automatach,
  • parkometrach.

Dostępne na rynku urządzenia pozwalają na płacenie przy użyciu kart płatniczych, telefonu oraz za pomocą BLIK. Taka forma regulowania należności z każdym rokiem zyskuje na popularności, stwarzając jednocześnie ogromny potencjał rozwoju biznesu.