1. Płatności BLIK i zbliżeniowe
2. Usługa cashback
3. Funkcja DCC
4. Transakcje MO/TO
5. Terminale samoobsługowe
Czy w każdym przypadku możesz wykorzystać BLIK na terminalach płatności PeP? Wszystko zależy od modelu urządzenia, dlatego warto sprawdzić to, zanim zdecydujesz się na konkretny sprzęt.
Płatności BLIK i zbliżeniowe
Płatności zbliżeniowe, w których wykorzystuje się karty płatnicze, są dzisiaj właściwie standardem. Oznaczają brak konieczności wprowadzania karty do terminala: wystarczy jedynie zbliżyć ją do urządzenia, by środki zostały przekazane. Do pewnej kwoty transakcja nie musi być zatwierdzana kodem PIN. Ta funkcjonalność stała się punktem wyjścia do mniej standardowych form, w tym płatności zegarkiem lub telefonem.
Podobny charakter mają płatności BLIKiem, przy których także nie trzeba korzystać z karty. Co wyróżnia tę metodę płatności? Transakcje BLIK nie są skomplikowane. Na terminalu płatniczym wystarczy wpisać 6-cyfrowy kod wygenerowany w aplikacji mobilnej banku, a następnie potwierdzić transakcję z poziomu telefonu. Ważność kodu BLIK to 2 minuty - czas wystarczający na wprowadzenie danych i optymalny z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Podobnie działa usługa BLIK w bankomatach i w przypadku płatności internetowych. Z każdym rokiem przybywa miejsc, w których można płacić BLIK-iem.
Usługa cashback
W sklepach i punktach usługowych klienci mogą skorzystać również z usługi cashback. Jak to działa?
Podczas dokonywania płatności przez terminal płatniczy klient może jednocześnie poprosić o wypłatę niewielkich kwot gotówki. To duża korzyść dla klienta, zwłaszcza podczas wyjazdów, gdy nie musi tracić czasu na szukanie i dojazd do bankomatu. Przedsiębiorca zyskuje natomiast wyższy obrót, gdyż zakup jest konieczny do wypłaty.
Procedura jest prosta: klient płacąc za zakupy, prosi o wypłacenie pieniędzy. Osoba obsługująca terminal płatniczy wprowadza obie kwoty - obie uwzględnia także potwierdzenie transakcji wydrukowane z terminala. Co ważne, cashback nie jest obciążony dodatkową prowizją od transakcji.
Funkcja DCC
To ważne udogodnienie, ułatwiające przeprowadzanie płatności w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych w miejscowościach turystycznych, w których często pojawiają się osoby z zagranicy. DCC jest funkcją polegającą na dokonywaniu transakcji bezpośrednio w walucie zagranicznej karty. Klient podczas płatności zna obowiązujący kurs i docelową kwotę transakcji. Na wydruku z terminala znajdują się informacje o kwocie płatności w złotówkach, kurs wymiany i kwota w walucie karty. Terminal automatycznie rozpoznaje walutę, dlatego osoba obsługująca terminal nie musi podejmować żadnych dodatkowych działań.
Usługa DCC jest kierowana przede wszystkim do hoteli, stacji paliw, restauracji, supermarketów. Sprawdza się w miejscowościach turystycznych i przygranicznych, gdzie zapewnia sporo korzyści.
Transakcje MO/TO
To kolejna z usług nakierowana na obsługę osób podróżujących, także z zagranicy. Mówiąc najprościej, pojęcie transakcji MO/TO odnosi się do płatności obciążających kartę bez fizycznej obecności jej posiadacza. Wystarczy kontakt mailowy czy telefoniczny. Opcja stanowi alternatywę dla przelewu wykonanego przez aplikację bankową - jest szybka i wygodna.
Kto korzysta z transakcji MO/TO? Usługa przeznaczona jest przede wszystkim dla właścicieli i przedstawicieli branż bazujących na zdalnych rezerwacjach. Mowa o wynajmach pokojów czy samochodów oraz sklepach prowadzących sprzedaż wysyłkową. Łatwo i szybko zabezpiecza się w ten sposób środki na poczet usługi, jednak trzeba mieć na uwadze fakt, że - ze względu na brak fizycznego udziału karty i nieobecność jej posiadacza - transakcje MO/TO są obarczone dość wysokim ryzykiem, także ryzykiem reklamacji.
Dla przedsiębiorcy korzystanie z usługi MO/TO oznacza gwarancję uzyskania płatności po wykonaniu usługi i większe bezpieczeństwo. Choćby w przypadku wypożyczalni samochodów preautoryzacja stanowi zabezpieczenie i określa odpowiedzialność kierowcy w razie zdarzeń wymagających wypłaty odszkodowania.
Terminale samoobsługowe
Kolejnym ważnym udogodnieniem jest szereg samoobsługowych płatności bezgotówkowych. Wykorzystuje się je przede wszystkim w:
- myjniach samoobsługowych,
- stacjach benzynowych,
- biletomatach i automatach,
- parkometrach.
Dostępne na rynku urządzenia pozwalają na płacenie przy użyciu kart płatniczych, telefonu oraz za pomocą BLIK. Taka forma regulowania należności z każdym rokiem zyskuje na popularności, stwarzając jednocześnie ogromny potencjał rozwoju biznesu.