W USA banki przekraczają granicę między światem realnym a wirtualnym i wkraczają do społeczności Decentraland. Bankierzy dostrzegają, że mogą świadczyć codzienne usługi w wirtualnym świecie równie skutecznie, jak w prawdziwym życiu. Z kolei w Hongkongu i Singapurze klienci bankowości prywatnej mogą już inwestować w rzeczywistość wirtualną. Szacuje się, że rynek metaverse jest wart 800 mld dol. W Polsce Bank Pekao S.A. zapowiada tokenizację swojej kolekcji dzieł sztuki. Czy to pierwszy krok w stronę zmian w najstarszej bankowości prywatnej w Polsce?

Metaverse, czyli wirtualny świat przyszłości, być może będzie miał własną społeczność, własną walutę i własne aktywa cyfrowe. Pewnie nie zastąpi relacji w świecie realnym, ale na pewno poszerzy możliwości inwestycyjne. Zwłaszcza wśród zamożnych klientów.
– Już widzimy rosnące zainteresowanie NFT, które traktowane jest jako unikatowy, cyfrowy składnik aktywów reprezentujący dużą wartość inwestycyjną – podkreśla Jarosław Fuchs, wiceprezes Banku Pekao S.A. odpowiedzialny za pion bankowości prywatnej i usług maklerskich. – Wielkość rynku kolekcjonerskiego opartego na NFT jest oszacowana na 372 mld dol. w 2020 r. Prognozy mówią, że jego wartość może osiągnąć 522 mld dol. do 2028 r. Z naszej perspektywy potencjał wzrostu to czynnik, który może zainteresować szczególnie grupę młodych klientów, skoncentrowanych na nowoczesnych technologiach. Dodatkowo na pewno przyczyni się do przekonania tej grupy o innowacyjności naszego banku – dodaje Jarosław Fuchs.

Dziś zamożni klienci szukają w pierwszej kolejności bezpieczeństwa i adaptacji do nowych trendów. Ten kierunek w połączeniu z zaufaniem klientów wpływa na zmianę oblicza najstarszej bankowości prywatnej, która od ćwierćwiecza buduje swoją renomę.
– Przekonaliśmy się, że klienci mają do nas zaufanie i doceniają nasze szczególne kompetencje. Mamy doświadczenie w operowaniu na rynku w różnych czasach, nie tylko hossy. Wypracowane przez lata relacje i reputacja zaprocentowały pozyskaniem w ubiegłym roku niemal 1,6 tys. kont private banking i objęciem doradztwem inwestycyjnym 4,3 mld zł aktywów. Wyczucie trendów inwestycyjnych to klucz do sukcesu – mówi Katarzyna Tomaszewska, dyrektor Departamentu Bankowości Prywatnej i Usług Maklerskich w Banku Pekao S.A.

Z ankiet przeprowadzonych wśród przedstawicieli największych banków przez miesięcznik „Forbes” wynika, że w 2020 r. w Polsce było ponad 80 tys. kont private banking. Z kolei według „Credit Suisse Global Wealth Report 2021” prawie 150 tys. Polaków posiada majątek, który przekracza 1 mln dol. Do 2025 r. ta liczba ma się podwoić. Jak podkreśla Katarzyna Tomaszewska, z bankowości prywatnej w Polsce korzystają m.in. przedsiębiorcy, menedżerowie i celebryci. Są to osoby, które mają przynajmniej 1 mln zł na koncie bankowym lub w formie inwestycji na koncie maklerskim i cenią swój czas. Bankierów potrzebują po to, aby pomagali im podejmować trafne decyzje inwestycyjne i usprawniali działania okołofinansowe.
– Nasi klienci korzystają między innymi z doradztwa inwestycyjnego, szerokiej gamy rozwiązań inwestycyjnych i licznych narzędzi, które usprawniają zarządzanie finansami, w tym wielowalutowej prestiżowej karty debetowej, wymiany walut, priorytetowej infolinii. Co najważniejsze, obsługa jest dostosowana do potrzeb klienta, który współpracuje z przypisanym bankierem. Oferujemy także liczne usługi dodatkowe, aby ułatwiać podróżowanie. Są to np. ubezpieczenie podróżne z pakietem medycznym do 10 mln euro, concierge, czy dostęp do saloników lotniskowych na całym świecie przez aplikację Lounge Key i bezpłatny fast track na Lotnisku Chopina w Warszawie – mówi Katarzyna Tomaszewska.

Istotą najwyższej jakości usługi private bankingu jest bliska relacja. Jednak pandemia zrewolucjonizowała kontakt instytucji finansowych z klientami. W krótkim czasie banki musiały przejść od modelu opartego na bezpośrednich kontaktach do systemu zdalnego.
– Szybko wprowadziliśmy wiele rozwiązań, które pozwoliły na wykonywanie operacji bankowych online. Osobiste relacje odgrywały w bankowości prywatnej zawsze ogromną rolę. Dzięki nim przekonaliśmy klientów, że działanie online jest również efektywne, sprawne i – co najważniejsze – bezpieczne. Pandemia pokazała nam, że inwestycja w budowanie trwałych, silnych relacji z klientami bardzo się opłaca – mówi Katarzyna Tomaszewska.
Klienci private banking Banku Pekao S.A. korzystają z dostępu do otwartej architektury polskich i zagranicznych towarzystw funduszy inwestycyjnych za pośrednictwem Biura Maklerskiego Pekao. Mają do dyspozycji priorytetową infolinię z możliwością zlecenia dyspozycji, zespół dealerów walutowych, wsparcie ekspertów kredytowych i inwestycyjnych. Mogą także spotykać się z bankierami w placówkach bankowości prywatnej lub innym wybranym przez siebie miejscu. Doradcy są wyposażeni w narzędzia do prowadzenia obsługi zdalnej. Przełomem dla klientów było uruchomienie w drugiej połowie 2020 r. nowego konta private banking, które ogranicza formalności i umożliwia bezpłatne prowadzenie konta maklerskiego w Biurze Maklerskim Pekao z dostępem do inwestycji na całym świecie.

Kolejny krok to całkowite przeniesienie doradztwa inwestycyjnego, wealth managementu i instrumentów rynku kapitałowego do kanałów zdalnych. Może to spowodować znaczny przyrost klientów, którzy przeniosą się do kanałów zdalnych w zakresie finalizowania transakcji. W ramach strategii dla bankowości prywatnej „Odpowiedzialny Bank. Nowoczesne bankowanie”, aplikacja PeoPay zapewni pełny dostęp do usług maklerskich.
– Chcemy być liderem w zakresie bankowości przyszłości, więc każdy trend – także inwestycyjny w obrębie nowych technologii – jest dla nas interesujący – dodaje wiceprezes Jarosław Fuchs. – Technologia blockchain to fundament bankowości przyszłości i wpływa na jej efektywność. Dzięki temu rozwiązaniu możemy szybciej opracować dane, zmniejsza się też ryzyko błędu. Ponadto technologia blockchain zapewnia większą przejrzystość i bezpieczeństwo.

Oprócz usprawnienia systemów i analizy trendów inwestycyjnych ważnym tematem dla bankowości prywatnej w Polsce jest sukcesja. Z raportów Deloitte wynika, że aż 64 proc. sukcesorów przejmie kierownictwo w firmie bez jakiejkolwiek strategii czy planu. A przecież sukcesja dotyczy w Polsce właściwie każdego prywatnego przedsiębiorstwa założonego po 1989 r. Bank Pekao S.A. opracował narzędzia wsparcia w przygotowaniu i przeprowadzeniu procesu sukcesji, ze wszystkimi jej aspektami, w tym prawnym oraz podatkowym. Klienci zyskują najwyższą jakość i kompleksową usługę w jednym miejscu, dzięki instytucji, która zna i rozumie ich potrzeby.
– Być może dalszym krokiem jest sukcesja w rzeczywistości metaverse i cyfrowe instrumenty inwestycyjne z tym związane. Jest grupa innowatorów z większą otwartością na nowe obszary i ta grupa zdaje się mieć większą skłonność do inwestowania w niekonwencjonalne obszary, nawet jeśli obarczone są nieco większym ryzykiem – podsumowuje wiceprezes Pekao.
W USA banki już szkolą ponad 4 tys. bankierów w zakresie wirtualnej rzeczywistości. Nie chodzi tylko o kompetencje techniczne, lecz także budowanie i pogłębianie relacji z klientami. Podobne inicjatywy realizowane są we Francji czy w Kuwejcie, gdzie na wirtualnych okienkach bankowych pojawiają się hologramy bankierów. Przewiduje się, że już niedługo około 20 proc. klientów będzie korzystać z bankowości 3D do realizacji codziennych transakcji.

MBI
foto: materiały prasowe