"Fitch oczekuje, że deficyt fiskalny znacząco zwiększy się do średnio 2,6 proc. PKB w latach 2019-2021 z 0,4 proc. w 2018 r., głównie z uwagi na mocną zwyżkę bieżących wydatków związanych z pakietem fiskalnym, ogłoszonym w I kw. 2019 r. Tempo wzrostu dochodów budżetowych spadnie, w obliczu spowalniającego wzrostu gospodarczego, a do ekspansywnej polityki przyczyni się także wzrost płac w sektorze publicznym w III kw. 2019 r." - napisano.
"Pakiet fiskalny o wartości 2,5 proc. PKB będzie wspierać konsumpcję gospodarstw domowych w 2019 i 2020 r. (...) Jednocześnie presja ze strony spowolnienia w eurozonie (...) oraz niski poziom inwestycji prywatnych są czynnikami ryzyka dla wzrostu" - dodano.
Ministerstwo Finansów w kwietniowej Aktualizacji Programu Konwergencji założyło na 2020 r. 0,2-proc. nadwyżkę sektora gg, a na 2021 deficyt 0,3 proc. PKB. Bez uwzględnienia wydarzeń jednorazowych w 2020 r. sektor gg ma odnotować deficyt na poziomie 0,9 proc., a w 2021 r. deficyt ma wynieść 0,5 proc. PKB.
Ostatnie dostępne szacunki deficytu gg na 2020 r. Fitch pochodziły z marca.
Poniżej tabela z aktualnymi prognozami Fitch wybranych wskaźników makroekonomicznych, stan na 23 VIII 2019 r.
2019 | 2020 | 2021 | |
Wzrost PKB (proc.) | 4,2 | 3,5 | 3,0 |
Saldo C/A (proc. PKB) | -1,1 | -1,6 | -1,8 |
Zadłużenie zagraniczne netto (proc. PKB) | 24,8 | 25,8 | 26,8 |
Saldo sektora gg (proc. PKB) | -2,2 | -2,8 | -2,9 |
Dług publiczny (proc. PKB) | 48,7 | 49,4 | 46,5 |
Agencja ocenia, że prawdopodobieństwo trwałego wysokiego wzrostu cen w Polsce jest niewielkie, głównie z uwagi na ustawę zamrażającą ceny prądu dla gospodarstw domowych.
Fitch uważa, że napięcia na linii Warszawa-Bruksela obniżają się, przy czym, jak oceniła agencja, Prawo i Sprawiedliwość może stosować w okresie przedwyborczym mocniejszą narrację anty-unijną, licząc na wzrost poparcia.
Agencja podtrzymała w sierpniowym raporcie przesłanki, zawarte w marcowym raporcie po przeglądzie ratingu Polski, które mogą wywołać pozytywne lub negatywne działania względem ratingu.
Następujące czynniki - indywidualnie lub zbiorowo - mogą wywołać pozytywne działania względem ratingu:
- wzrost PKB, wspierający szybszy wzrost poziomu dochodów w kierunku mediany państw z koszyka o ratingu "A",
- dalsze trwały spadek poziomu zadłużenia zagranicznego netto w relacji do PKB w kierunku mediany państw z koszyka ratingowego "A",
- konsolidacja fiskalna, prowadząca do trwałego spadku poziomu długu publicznego w relacji do PKB.
Negatywne działania mogą zostać podjęte w przypadku:
- osłabione zostanie zobowiązanie do przestrzegania unijnego kryterium deficytu sektora finansów publicznych na poziomie 3 proc. PKB lub w średnim terminie nie dojdzie do stabilizacji długu publicznego w relacji do PKB,
- dojdzie do osłabienia ram polityki makroekonomicznej, co potencjalnie mogłoby skutkować niższym wzrostem PKB,
- dojdzie do pogorszenia standardów rządzenia lub klimatu biznesowego, co negatywnie przełożyłoby się na gospodarkę.
Spośród trzech największych agencji ratingowych wiarygodność kredytową Polski najwyżej ocenia Moody's - na poziomie "A2". Fitch i S&P oceniają wiarygodność kredytową Polski na "A-", jeden poziom niżej niż Moody's. Perspektywy wszystkich ocen są stabilne.
Najbliższe przeglądy ratingu Polski zaplanowano na jesień - Fitch 27 września, S&P i Moody's 11 października.