statystyki

Okręt porównywarek pod flagą KNF może nie popłynąć

autor: Patryk Słowik, Jakub Styczyński10.01.2017, 10:17; Aktualizacja: 10.01.2017, 13:31
nauka, praca, szkolenie, komputer

Czy jednak przedsiębiorcy zechcą spełnić narzucone przez prawo wymogi? Sam ustawodawca chyba nie był co do tego pewienźródło: ShutterStock

Witryna będzie uchodziła za rzetelną, jeżeli zostanie zarejestrowana w Komisji Nadzoru Finansowego. Poddanie się nowym rygorom może przynieść przedsiębiorcom więcej szkód niż korzyści

Reklama


Internetowe porównywarki, które chcą oficjalnie uchodzić za godne zaufania, będą mogły uzyskać potwierdzenie tego od Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) poprzez wpis do utworzonego przez tę instytucję specjalnego rejestru. Ale cena jest wysoka – prowadzący tego typu witryny nie będą mogli zarabiać na umowach z bankami (np. dotyczących umieszczania reklam), co w dużej mierze stanowi obecnie większość ich przychodów. Lawirować między przepisami z kolei nie można – bo grozi za to wysoka grzywna w wysokości nawet do miliona złotych! Nowe przepisy ustawy o usługach płatniczych, wprowadzone nowelą z 30 listopada 2016 r. (Dz.U. poz. 1997), zaczną obowiązywać 8 lutego 2017 r.

W trosce o informację

Internet stał się najważniejszym miejscem, z którego ludzie czerpią informacje. Również te dotyczące instytucji finansowych oraz oferowanych przez nich usług. Przy czym internauci najbardziej cenią sobie możliwość konfrontacji ofert różnych usługodawców. I tu z pomocą przychodzą porównywarki ofert dostawców. Pozwalają one zorientować się, która usługa jest najlepiej dostosowana do potrzeb danej osoby. Rzecz w tym, że w praktyce wiele z tego typu witryn jest nie tyle nierzetelnych, ile często wręcz wprost zależnych od konkretnego banku. Efekt? Promują przede wszystkim usługi danej placówki finansowej poprzez pomijanie części ofert konkurencji, które byłyby korzystniejsze, albo też zestawianie ich na podstawie określonego modelu klienta, tak aby w najlepszym świetle przedstawić ofertę swojego sponsora.

Ustawodawca w trosce o dobro klientów postanowił to zmienić i wskazać konsumentom te porównywarki, które rzeczywiście gwarantują odpowiedni poziom rzetelności prezentowanych danych.

Jakie obowiązki

Kluczowy z perspektywy analizy obowiązków przedsiębiorców jest dodany art. 14g ust. 1 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. – o usługach płatniczych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1572 ze zm.; dalej: u.o.p.). Określa bowiem warunki, które musi spełnić podmiot prowadzący stronę internetową porównującą oferty dostawców usług płatniczych prowadzących rachunki płatnicze. Co ciekawe, rodzimy ustawodawca poszedł dalej w wymaganiach, niż wskazał prawodawca unijny. Jak tłumaczono w toku procedowania projektu, trzeba było wziąć pod uwagę przyzwyczajenia polskich konsumentów. Przykładowo to, że np. znacznie częściej wypłacamy gotówkę w bankomatach niż nasi zachodni sąsiedzi.


Pozostało jeszcze 80% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama