Sześć największych pod względem skali działania amerykańskich (i zarazem światowych) korporacji technologicznych zanotowało w II kw. 2024 r. łącznie 111 mld dol. zysku netto, co daje średnio ponad 1 mld dol. zysku każdego dnia.
Alphabet (dawniej Google) zarabia na swojej internetowej wyszukiwarce i wyświetlanych w niej reklamach, Microsoft sprzedaje klientom, głównie biznesowym, systemy operacyjne, aplikacje i świadczy dla nich usługi chmurowe, Apple dostarcza iPhone’y, źródłem zysków Meta (dawniej Facebook) są reklamy.
A gdzie jest sztuczna inteligencja? W wynikach Nvidii, nowej firmy w gronie liderów. Niecałe dwa lata temu prawie połowa przychodów tej spółki, znanej z produkcji kart graficznych, pochodziła ze sprzedaży mikroprocesorów do budowy centrów danych. Obecnie to 90 proc. przychodów. W ujęciu wartościowym wpływy z tego źródła wzrosły niemal 10-krotnie. Firmy budują centra danych, żeby trenować z nich modele sztucznej inteligencji. W II kw. Nvidia miała 16,6 mld dol. zysku netto. Dla porównania w całym 2022 r. spółka zarobiła dla swoich akcjonariuszy 4,4 mld dol. ©℗