« Powrót do artykułu

TSUE: Bank nie musi weryfikować numeru konta

Ani bank zlecającego przelew, ani bank odbiorcy nie ma obowiązku sprawdzania, czy podany IBAN odpowiada nazwie odbiorcy przelewu. Ich odpowiedzialność powinna ograniczać się do wykonania transakcji zgodnie ze zleceniem złożonym przez użytkownika

przelew

żródło: ShutterStock

przelew

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Komentarze (2)

  • Smt(2019-04-11 11:17) Zgłoś naruszenie 00

    To jest dość mocno kontrowersyjna linia- nie nowa, ale budząca od lat wątpliwości. IMHO, co do zasady bank ODBIORCY powinien weryfikować niezgodność danych odbiorcy (posiadacza rachunku) z tym, co ma zapisane w swoich zbiorach danych. Może w ten sposób, że do wyjaśnienia nie udostępni tych środków, tylko zweryfikuje najpierw tę rozbieżność z bankiem nadawcy? Jeśli nie we wszystkich, to na pewno powyżej określonej kwoty transakcji powinno to być obowiązkowe (np. 1000 EURO w całej UE).

    Odpowiedz
  • 124t c(2019-04-09 15:18) Zgłoś naruszenie 00

    Takie podejście należy uznać za krzywdzące dla stron transakcji bankowych. Numer rachunku nie czytelny dla przeciętnego człowieka, gdyż nie pozwala odróżnić odbiorcy w sposób intuicyjny. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo błędu w wykonywaniu transakcji. Bank jest w pewnym sensie instytucją zaufania społecznego. Od wyroku TSUE przestaje nią być. Zapewne wyrok TSUE był motywowany RODO i dyrektywami, mającymi rozszerzyć liczbę potencjalnych podmiotów, które mogą dokonywać transakcji bankowych. Szkoda. Zamiast od lat rzetelnego i poukładanego świata finansów dostajemy chaos, na wzór bitcoina. Nikt nic nie wie - nie zna intencji, nie zna celu.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!