W niedzielę na kolejową trasę Września – Konin (Wielkopolskie) wrócą pociągi regionalne. Spółka PKP PLK poinformowała o zakończeniu zasadniczych prac na torach i peronach zamkniętego od ub. roku, 60-kilometrowego odcinka linii kolejowej E20 Warszawa – Poznań.

W związku z trwającą modernizacją linii, od niedziel całkowicie zamknięty zostanie kolejny odcinek; zastępcza komunikacja autobusowa zacznie kursy między Koninem a Kutnem. Nie zmienia się trasa jeżdżących w czasie remontu E20 objazdem pociągów dalekobieżnych.

Przebudowa linii kolejowej Poznań – Warszawa prowadzona jest od czerwca 2017 roku. Od tego też czasu pasażerów między Wrześnią a Koninem woziła komunikacja zastępcza – w związku z prowadzonymi pracami linia na tym odcinku była całkowicie wyłączona dla ruchu pociągów.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podała, że w związku z zakończeniem pierwszego etapu prac i powrotem składów regionalnych na tory między Wrześnią a Koninem, od niedzieli będzie można dojechać pociągiem z Poznania do Konina.

W ramach prowadzonej inwestycji, w Koninie zakończono budowę nowego peronu wyspowego. Na stacji remontowane jest dotychczasowe przejście podziemne. Trwa budowa nowego przejścia na przedłużeniu ul. Torowej. Na stacji zamontowano już 15 nowych rozjazdów, a 20 jest montowanych.

Na stacji Podstolice pasażerowie korzystają już z części nowego peronu. Ponadto zamontowano tam 24 nowe rozjazdy. Kończą są prace przy budowie torów.

Obecnie na modernizowanej linii rozpoczyna się kolejny etap prac. Ich zakres będzie wymagał wstrzymania ruchu pociągów na dwutorowym odcinku pomiędzy Koninem a Barłogami o długości ok. 40 km.

Spółka Koleje Wielkopolskie podała, że w związku z rozpoczęciem w niedzielę kolejnego etapu projektu "Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty – odcinek Sochaczew – Swarzędz", przerwa w ruchu pociągów pomiędzy Koninem a Kutnem potrwa do czerwca 2019 r.

"W celu zminimalizowania niedogodności komunikacyjnych dla podróżujących, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego oraz Koleje Wielkopolskie podejmą się organizacji transportu zastępczego. Usługa autobusowego przewozu osób na trasie Konin – Kutno, w ramach zastępczej komunikacji autobusowej, będzie realizowana w dni robocze i wolne od pracy" – podał przewoźnik.

Nie ma zmian dla pasażerów składów dalekobieżnych z i do Warszawy. Pociągi nadal pojadą trasą przez Gniezno, Inowrocław Rąbinek i Barłogi.

Według PKP PLK, modernizacja torów, sieci trakcyjnej i obiektów między Warszawą a Poznaniem zwiększy możliwości przepustowe linii i pozwoli na przejazd większej liczby pociągów. Dzięki inwestycji pociągi między Wielkopolską a Mazowszem pojadą sprawniej. Pasażerowie zyskają lepszy komfort obsługi. Zakończenie modernizacji zaplanowane jest na koniec 2020 r.

Projekt "Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz" ma kosztować ok. 2,6 mld zł. Dofinansowanie unijne przekracza 1,95 mld zł. E-20 to linia kolejowa o znaczeniu międzynarodowym i jeden z najważniejszych szlaków w województwie wielkopolskim.(PAP)

autor: Rafał Pogrzebny