PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości 80,9 mln zł netto na przebudowę stacji Warszawa Główna, dzięki czemu zostanie tam przywrócony ruch kolejowy i obsługa pasażerów. Projekt zostanie zrealizowany do III kwartału 2019 roku - poinformował we wtorek prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

"Najważniejszym efektem przebudowy będzie przywrócenie ruchu kolejowego i obsługi pasażerów. To pozwoli na stworzenie lepszej oferty dla podróżnych i zwiększenie możliwości warszawskiego węzła kolejowego. Przedsięwzięcie jest szczególnie ważne w perspektywie przebudowy linii średnicowej. Wówczas stacja zapewni obsługę pociągów regionalnych i aglomeracyjnych" - powiedział prezes.

"Podpisanie umowy na modernizację stacji Warszawa Główna jest elementem Krajowego Programu Kolejowego o wartości 66 mld zł, który służy zbudowaniu sprawnej, bezpiecznej i komfortowej kolei" - dodał obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Poinformował on, że w efekcie przeprowadzonych prac przywrócony zostanie ruch na tej stacji, a pociągi będą z niej odjeżdżały na zachód i w kierunku radomskim.

"Jest to kolejna inwestycja przygotowująca warszawski węzeł kolejowy i ruch kolejowy w Warszawie do modernizacji linii średnicowej" - powiedział wiceminister.

"Uważam, że dzięki modernizacji Warszawy Głównej oferta kolejowa dla regionu mazowieckiego, ale też dla całego kraju będzie się poprawiała, ulepszała i będzie ofertą konkurencyjną wobec ruchu drogowego" - stwierdził Bittel.

Jak zapowiadają PKP PLK po modernizacji Warszawa Główna będzie miała dwa nowe trzystumetrowe perony i cztery nowe tory położone bliżej Al. Jerozolimskich z zapewnionym wejściem od strony ul. Towarowej oraz nową kładką od Al. Jerozolimskich. Kładka będzie wyposażona w rampy dla rowerów oraz cztery windy.

Na każdym peronie zaplanowano cztery wiaty i system informacji pasażerskiej. Przed stacją zamontowane zostaną stojaki dla rowerów oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Warszawa Główna jest nieczynna od 1997 r., po wstrzymaniu ruchu kolejowego i wyjazdów, m.in. do Warki, Radomia, Skarżyska Kamiennej i Kielc. W ramach przebudowy będą zmienione tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem oraz budynek nastawni.

Projekt realizowany jest w trybie "projektuj i buduj". Wykonawcą jest spółka Trakcja PRKiI.