O 5 proc. wzrośnie w nowym rozkładzie jazdy, wchodzącym w życie 10 grudnia, liczba kilometrów przejeżdżanych przez pociągi zamawiane przez woj. śląskie. Na linii Katowice – Gliwice w godzinach szczytu pociągu mają jeździć co ok. 20 minut. Pojawią się też nowe połączenia.

Jak poinformował w czwartek urząd marszałkowski woj. śląskiego, w nowym rozkładzie roczna praca eksploatacyjna wzrośnie względem obecnego o ok. 5 proc. Wszystkie pociągi zamawiane przez woj. śląskie przejadą łącznie w ciągu roku ok. 8,9 mln km, z czego ok. 7 mln zrealizują samorządowe Koleje Śląskie, a ok. 1,9 mln - Przewozy Regionalne.

Wśród najważniejszych zmian, na aglomeracyjnym odcinku Katowice – Gliwice wprowadzona zostanie częstotliwość kursowania co ok. 20 minut w godzinach szczytów, czyli między godziną 5.30 a 8.30 oraz 14.00 a 17.00. Między tymi stacjami pojedzie ok. 37 par pociągów w ciągu doby, nadal jednak nie będzie kursów nocnych – między północą a godz. 4.00.

Na odcinku Częstochowa – Katowice pociągi osobowe zostaną uzupełnione 3 parami pociągów przyśpieszonych. W kluczowych godzinach wjazdy pociągów do Katowic od strony Zawiercia odbywać się mają co 15 minut. Również wjazdy porannych i popołudniowych pociągów do Częstochowy mają odbywać się co ok. pół godziny. Między Katowicami a Dąbrową Górniczą pojedzie ok. 32 par pociągów w ciągu doby.

Na linii Katowice – Tychy Lodowisko zwiększenie liczby pociągów pozwoli na wydłużenie 30-minutowego taktu rano (do godz.10.00) i po południu (do godz. 19.30). Dzięki poprawie stanu linii do Oświęcimia i przyspieszeniu tam pociągów ich liczba mogła zostać zwiększona z 7 do 9 par w ciągu doby. Popołudniami pociągi do Oświęcimia będą odjeżdżały z Katowic co godzinę. W dni robocze liczba par pociągów na linii Katowice – Sławków – Olkusz zwiększy się z 4 do 6.

Na linii Katowice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Bohumin poranny pociąg z Krakowa do Rybnika zostanie przesunięty na wieczór, aby zapewnić powroty z Krakowa oraz odjazdy z Katowic po godzinie 20.00, co pozwoli wypełnić obecną dwugodzinną lukę na odcinku Katowice – Rybnik. Przez przejście graniczne Chałupki/Bohumin dalej będzie kursowało 6 par pociągów.

Przy współpracy z województwami małopolskim i podkarpackim uruchomione zostaną 3 pary bezpośrednich codziennych pociągów łączących Katowice z Rzeszowem, spośród których 1 para dotrze do Rybnika. Na remontowanym odcinku Katowice – Kraków liczba połączeń zwiększy się z 6 do 9 par w dobie. Wszystkie pociągi do Rzeszowa oraz prawie wszystkie do Krakowa będą obsługiwane taborem zakupionym w ramach projektu Południowej Grupy Zakupowej.

Wszystkie pociągi na linii Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń będą w nowym rozkładzie kursowały codziennie. Ostatni pociąg na tej linii zostanie wydłużony z Bielska do Żywca. Pociągi przyśpieszone, podobnie jak obecnie, w dni robocze będą dowoziły do pracy w Katowicach, a w dni wolne na wycieczki w Beskid Żywiecki.

Zadanie to będzie spełniał również przyśpieszony pociąg Ornak z Katowic do Zakopanego, który będzie kursował przez 63 dni w roku: w wybrane dni w okresach świątecznych, weekendy śląskich ferii zimowych oraz we wszystkie dni wolne od pracy w okresie od 1 maja do 30 września. Pociąg będzie wyjeżdżał z Katowic o godz. 6.40, by wjechać do Zakopanego o godz. 11.10. Odjazd z Zakopanego zaplanowano na godz. 16.38, a przyjazd do Katowic na godz. 20.50.

Z Cieszyna do Katowic i z powrotem będzie można podróżować dwoma nowymi bezpośrednimi pociągami przyśpieszonymi, kursującymi we wszystkie dni. Na połączeniach Gliwice – Kędzierzyn-Koźle oraz Gliwice – Opole dołożono po jednej dodatkowej parze pociągów w ciągu dnia. Na linii Kędzierzyn-Koźle – Racibórz uruchomiony zostanie dodatkowy pociąg dowożący do Raciborza na 6.00 rano oraz powrotny z Raciborza po godzinie 21.00 (w dni robocze bezpośredni do Opola). Część połączeń będzie obsługiwana taborem należącym do woj. opolskiego.

W przyszłym roku, w związku z prowadzonymi pracami torowymi, zarządca kolejowej infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planuje wprowadzić pięć zmienionych organizacji ruchu, czyli korekt rocznego rozkładu jazdy. Koleje Śląskie będą szczegółowo o nich informować. Zmiany będzie można też sprawdzać w rozkładzie na stronie rozkład.plk-sa.pl.

Województwo śląskie przeznacza rocznie na organizację transportu kolejowego ok. 180 mln zł. Z tej kwoty ok. 140 mln zł otrzymują Koleje Śląskie, a 40 mln zł Przewozy Regionalne (w tym ok. 5 mln zł ze środków Funduszu Kolejowego).(PAP)

autor: Mateusz Babak

edytor: Marek Michałowski