statystyki

PKP Cargo i Węglokoks płyną do portu

autor: Konrad Majszyk, Karolina Baca-Pogorzelska15.03.2017, 07:54; Aktualizacja: 15.03.2017, 08:11
Kontener

Potwierdziły się informacje DGP: Węglokoks i PKP Cargo powalczą o przejęcie Portu Gdańskiego Eksploatacja.źródło: ShutterStock

Firmy są gotowe do akwizycji Portu Gdańskiego Eksploatacja. Ale Maltańczycy twierdzą, że wniesienie akcji aportem do spółki celowej będzie bezprawne.

Reklama


Potwierdziły się informacje DGP: Węglokoks i PKP Cargo powalczą o przejęcie Portu Gdańskiego Eksploatacja. Państwowy eksporter węgla przyznał, że dąży do akwizycji. Z naszych informacji wynika, że rozmowy prowadzone z udziałem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczyły dwóch scenariuszy: zakupu głównego operatora przeładunkowego w Porcie Gdańsk i ewentualnego wniesienia go przez Skarb Państwa aportem do spółki celowej, którą mają stworzyć właśnie Węglokoks i PKP Cargo.

– Forma ewentualnej akwizycji nie jest przesądzona. Zamknięcie procesu planowane jest na połowę roku i dopiero wtedy będziemy mogli określić formę przejęcia portu – powiedział DGP Paweł Cyz, rzecznik Węglokoksu. Jak usłyszeliśmy, rozwój spółki jest uzależniony od „realizacji strategii w nowych obszarach biznesowych”. – Jednymi z nich są logistyka i masowy obrót towarowy – tłumaczy Cyz.

Chodzi nie tylko o eksport węgla (wzrost wpisany jest do przygotowywanej rządowej strategii dla górnictwa na lata 2016–2030), ale i o inne towary, m.in. produkty stalowe. Z informacji DGP wynika bowiem, że gdański port nie jest jedynym obiektem, jakim zainteresowany jest Węglokoks. W planach są przejęcia w hutnictwie (dziś firma jest właścicielem m.in. Huty Łabędy). Wszystko dlatego, że została zwolniona z dalszego ratowania górnictwa. Nie będzie musiała wydawać 150 mln zł na wsparcie fuzji Polskiej Grupy Górniczej i Katowickiego Holdingu Węglowego (w PGG w ubiegłym roku Węglokoks skonwertował 700 mln zł długu na udziały).

– Udało się przekonać Ministerstwo Energii, że musimy dywersyfikować swój portfel, a nie konsolidować – mówi DGP osoba znająca sprawę. Węglokoks mimo wcześniejszych rządowych planów nie przejmie po fuzji PGG i KHW spółki handlowej Katowicki Węgiel, która zostanie rozwiązana.

Prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski ma się oficjalnie odnieść do koncepcji przejęcia portu w piątek, kiedy będzie przedstawiał wyniki finansowe spółki za 2016 r. Przypomnijmy, że wcześniej w wywiadzie dla DGP mówił, że Port Gdański Eksploatacja byłby mile widziany w portfelu PKP Cargo, bo zapewniłby komplementarność usług i rozszerzenie możliwości grupy w ramach łańcucha logistycznego.


Pozostało jeszcze 54% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama